http://www.tva.nl/images/empty.gif
http://www.tva.nl/images/empty.gif

http://www.tva.nl/images/empty.gif
vb: Free Flight

Elk enigszins modern vliegtuig beschikt over ACDS, Automatic Collision Detection System. Dit is een mechanisme wat automatisch in werking treedt als een ander toestel te dicht nadert. In eerste instantie wordt aan de piloot een waarschuwing gegeven dat koerswijziging noodzakelijk is om een botsing te vermijden. Als na enige tijd geen actie is ondernomen door de piloot, en er is dus nog steeds een "collision course" dan zal het systeem zelf actie ondernemen, en vlak voor een eventuele impact abrupt van koers wijzigen. Dit systeem communiceert met het ACDS-systeem van het andere toestel, zodat niet beide toestellen dezelfde kant op bewegen. Een botsing is op die manier zo goed als onmogelijk.

De toepassing van dit mechanisme is slechts gebaseerd op noodgevallen. Maar waarom zouden we dat niet veel algemener inzetten. Iedereen die regelmatig vliegt kent het fenomeen: "je bent op tijd, iedereen is op tijd aan boord, niets lijkt een vertek 'on schedule' in de weg te staan, en dan volgt de mededeling: 'Air traffic control geeft ons nog geen toestemming om te vertrekken vanwege drukte in de lucht'". En de lucht ziet er toch redelijk leeg uit. In deze driedimensionale omgeving moeten vele vliegtuigen elkaar toch eenvoudig kunnen passeren. De moeilijkheid is dat het verkeer door mensen geregeld wordt en de complexiteit met grote aantallen vliegtuigen dus snel toeneemt. Dat  is dan ook de belangrijkste reden voor de voornoemde melding.

Een aantal ontwerpers in de Verenigde Staten hebben daarop bedacht dat het ACDS-systeem natuurlijk ook een bredere toepassing kan hebben. Er ontstaat dan om elk vliegtuig een soort van virtuele rubberen bal die onderweg een beetje tegen andere rubberen ballen aan kunnen botsen. De ruimte tussen toestellen is dan veilig, en ze kunnen door onderlinge communicatie eenvoudig hun eigen weg vinden. Testen met dit systeem, zowel in simulatie als in werkelijkheid, hebben aangetoond dat de doorstroming in de lucht daarmee zienderogen verbeterd (de throughput nam toe met 30%). Dus minder management leidt tot beter resultaat.

Dit is dan ook een duidelijk voorbeeld van de overwaardering van het managen van het systeem. Het strict proberen te managen leidt tot opstoppingen en onnodige complexiteit. Een oplossing waarbij de spelers het onderling regelen is niet alleen veel eenvoudiger, maar blijkt ook nog veel beter te functioneren!



http://www.tva.nl/images/empty.gif